dijous, 16 d’abril del 2015

Anna Sánchez Prades

AMB EN TANGO SOM TRES















ARGUMENT:

El conte parla d’una història veritable. En Roy i en Silo eren dos pingüins del zoo del Central Parck que ho feien tot plegats. L’any 1998, després d’anys vivint a la mateixa casa de pingüins en Bob Gramzay (guarda del zoo) va descobrir que eren parella. L’any 2000 en Bob, després d’observar la conducta que tenien en Silo y en Roy, va adonar-se que volien formar una família, com tots els altres pingüins. Així, va decidir donar-los l’oportunitat de crear-ne una. En Tango, va néixer d’un ou post per la Betty i en Porkey (aquesta parella era incapaç d’incubar més d’un ou i aquell any en va pondre dos). En Bob va agafar l’ou sobrant (que en néixer rebria el nom de Tango) i els hi va donar en el Silo i en Roy.

CONTEXT:

L’activitat està adreçada a alumnes de primer de primària. La durada serà, en principi, de dues hores a l’aula ordinària, on es col·locaran les taules en forma de ferradura. La llengua utilitzada i treballada serà la llengua catalana.

OBJECTIUS:

Del currículum:

- Desenvolupar la competència comunicativa oral i escrita en totes les llengües de l’escola per comunicar-se amb els altres, per aprendre, per expressar les opinions i concepcions personals, apropiar-se i transmetre les riqueses culturals i satisfer les necessitats individuals i socials.
- Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió i per a la seva participació en les creacions culturals.
- Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
- Comprendre discursos i explicacions orals que es donen en l’àmbit escolar i en el context social i cultural proper.
- Reflexionar sobre la llengua i les normes de l’ús lingüístic, a partir de situacions de comunicació reflexiva, per escriure i parlar de forma adequada, coherent i correcta i per comprendre textos orals i escrits.
- Utilitzar la lectura com a font de plaer i enriquiment personal i apropar-se a obres de la tradició literària.
- Comprendre textos literaris de gèneres diversos adequats quant a temàtica i complexitat i iniciar-se en els coneixements de les convencions específiques del llenguatge literari.

Propis:

  1. Inculcar valors, tals com el respecte, la tolerància o la igualtat.
  2. Comprendre que hi ha diferents tipus de famílies.
  3. Reflexionar sobre la nostra opinió i sobre la dels altres envers un mateix tema.
  4. Respectar als companys, les diverses opinions d’aquests i les seves intervencions.
  5. Fomentar l’empatia i la comprensió d’altres sers vius (mitjançant la història del conte).
  6. Mostrar interès per a treballar els continguts de les lectures.

CONTINGUTS:

Del currículum:

DIMENSIÓ COMUNICATIVA

  • Parlar i conversar

- Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula, tant les referides a gestió, organització, discussió dels problemes que sorgeixen en el dia a dia, explicació de vivències personals, com les derivades de situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb respecte per les normes que regeixen la interacció oral (torns de paraula, to de veu, ritme).

- Producció de textos orals memoritzats (cançons, poemes, dramatitzacions) i de producció pr pia (exposicions, explicacions) adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa i amb la utilització de la comunicació audiovisual sempre que l’activitat ho requereixi.

- Interès a expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.

  • Escoltar i comprendre

- Comprensió de tot tipus de missatges orals en diferents contextos i en qualsevol dels escenaris possibles: activitats d’aula, situacions d’aprenentatge en qualsevol àrea i en la vida quotidiana.
- Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.
- Interès i respecte per les intervencions dels altres

  • Llegir i comprendre

- Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
- Interès pels textos escrits i audiovisuals com a font d’informació i d’aprenentatge i com a mitjà de comunicació.
- Interès i curiositat per mirar o llegir contes o llibres de coneixements, per  també per llegir un rètol, un títol d’un llibre, una notícia d’Internet o qualsevol altre text.
- Participació en activitats de lectura col·lectiva.

  • Escriure

- Composició de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, fets en diferents situacions: a) situacions quotidianes de l’aula i l’escola; b) experiències personals i produccions en l’àmbit creatiu (contes, poemes, vivències); c) textos de treball produïts en qualsevol de les àrees curriculars.
- Aplicació d’un procés reflexiu en l’escriptura de textos: pensar, escriure i revisar.
- Interès per la bona presentació dels textos escrits i per aplicar-hi els coneixements ortogràfics treballats a classe.

  • Coneixements del funcionament de la llengua i del seu aprenentatge

- Observació de les diferències entre llengua oral i escrita, a partir del seu ús en situacions comunicatives reals o simulades.
- Coneixement i ús de l’ortografia de base, que comporta: separar bé les paraules, no alterar l’ordre dels mots en una frase, fer correspondre una grafia a cada so (no se’n deixa, no n’hi posa de més, no altera l’ordre), fer correspondre un so a una de les grafies possibles que fan aquell so (“gersei” seria acceptable).
- Escriptura de paraules d’ús habitual a la classe, en els aprenentatges i en els seus textos (ahir, avui, notícies, hi havia, carrer, dies de la setmana).
- Introducció a normes ortogràfiques més senzilles i de més ús, i als signes de puntuació més bàsics (punt final, coma, interrogant, admiració).

DIMENSIÓ LITERÀRIA

- Interès i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos, poemes, cançons, refranys, dites; ús de la biblioteca d’aula i d’escola i revistes escolars; ús de gravacions i de mitjans audiovisuals, dramatitzacions, entre altres.
- Comprensió dels elements fonamentals d’un relat audiovisual (personatges, espais, accions).
- Comprensió i aprofundiment en el sentit del text, a partir de lectures conjuntes guiades, pràctica d’algunes estratègies lectores i interpretació del llenguatge literari: derivació, composició, sentit figurat, interpretació de locucions, frases fetes o refranys i descobriment del ritme i la rima, si es tracta de poesia o cançó.
- Lectura en veu alta tot fent atenció a la pronunciació, al to de veu, a l’entonació perquè tots ho entenguin, i adequant l’entonació i el ritme a cada tipus de text.

Propis:

-          Expressió de sentiments i pensaments envers un tema difícil.
-          Interiorització dels valors tractats, tals com el respecte, la tolerància o la igualtat.



METODOLOGIA:

En primer lloc, es dura a terme la lectura del conte entre tots, inclosa la professora (si algú es perd o deixa d’entendre el conte només cal que aixequi el braç i, s’explicarà el que ha passat fins aquell moment).

En acabat, la professora donarà un full a l’alumne que s’assegui a la primera taula (aquest se la passarà al següent, i així fins arribar a l’últim), en la qual posarà “Hi havia una vegada...”. L’objectiu de la tasca és que cada alumne escrigui una frase sobre el conte, en ordre cronològic, per elaborar un resum de principi a fi del conte.

El segon dia, la professora repartirà un paper a cada alumne on hauran d’escriure quin és el missatge principal del conte i que els ha transmès. Després l’hauran de guardar, es parlarà del que pensen del llibre al final de la classe. Mentre els alumnes escrivien el que pensaven la professora haurà escrit a la pissarra el resum que van fer els nens el dia anterior. La tasca que es dura a terme serà la correcció del resum, els alumnes hauran de trobar tot allò que estigui mal escrit i la professora explicarà com s’escriu i quin és el motiu que fa que estigui mal escrit.

L’última activitat serà una xerrada. Primerament del contingut del conte mitjançant preguntes que farà la professora, com per exemple:

- Què els hi passava a en Roy i en Silo?
- Què va fer en senyor Gramzay?
- Què vol dir que es necessiten dos per a ballar un Tango?

Per últim, es parlarà del que els nens van escriure del que els havia transmès el conte.

Apunt: Tot aquell que vulgui parlar a la xerrada haurà de demanar permís i no podrà parlar fins que la professora no li doni el “mocador màgic” (una eina per intentar que es respecti més fàcilment el torn de paraula).

CRISTERIS D’AVALUACIÓ:

Del currículum:

• Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
• Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula, situacions d’aprenentatge i vida quotidiana, i també els que provenen de mitjans audiovisuals i informàtics.
• Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l’edat i presentats en diferents suports.
• Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.
• Interès a aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l’escriptura i per a la bona presentació dels treballs.
• Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.
• Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació per aprendre i apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i mostrar respecte per totes.
• Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes o sexistes.

Propis:

-          Respectar les idees dels companys.
-          Respectar el torn de paraula a la xerrada.
-          Intervenir a les activitats en grup.
-          Comprendre la lectura.

-          Identificar les faltes d’ortografia més bàsiques.

4 comentaris:

  1. Hola Anna!
    M'han agradat molt les activitats que has plantejat. Em sembla molt adient que els alumnes, mentre estan llegint el conte, puguin alçar la mà per preguntar qualsevol dubte que tinguin sobre aquest i que després la professora o els mateixos alumnes el resolguin. El fet que es vagin passant el full per ordre i hi vagin apuntant una frase per fer-ne un resum entre tots, considero que és una bona tàctica per a fomentar la participació i el treball en grup. També em sembla encertat, que a la segona sessió la professora escrigui el resum a la pissarra, perquè així entre tots corregeixen les faltes ortogràfiques i són capaços de veure els seus propis errors i corregir-los. De l'última activitat, la de la xerrada, m'ha semblat molt original el "mocador màgic", ja que l’alumne ha de demanar permís per parlar i fins que la professora no li dóna el mocador no hi pot participar. Així doncs, amb aquesta activitat es fomenta el fet d’escoltar els altres i el fet de respectar els torns de paraula.

    Clara Torres

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Clara!
      Vaig pensar que seria una bona idea que poguessin interrompre si es perdien per aconseguir que en acabar, tot i haver trigat més, tots poguessin fer un resum del conte. La idea del mocador va ser un invent per intentar dur a terme la xerrada més tranquil•lament.

      Moltes gràcies per l’anàlisi que has dut a terme! M’alegro que t’hagi agradat!

      Anna Sánchez

      Elimina
  2. Hola Anna!
    En primer lloc, he de dir que l’elecció del conte em sembla molt correcte ja que en ell es veuen reflectits valors molt importants com el respecte i la tolerància, els quals els nens haurien de tenir en compte a l’hora d’actuar a la vida quotidiana. D’altra banda, les activitats em semblen molt interesants ja que fomenten el treball en grup, tot i que no tinc clar que els alumnes de cicle inicial siguin capaços d’escriure un resum d’un text tots junts. També em sembla molt correcte l’activitat de la segona sessió on la professora escriu el resum dels alumnes a la pissarra per corregir les faltes d’ortografia entre tots. D’aquesta manera els alumnes s’adonen dels seus propis errors i poden corregir-los. Per últim, el que m’ha agradat més de tota l’activitat és que els alumnes aprenen a respectar el torn de paraula d’una manera molt original amb aquest “mocador màgic” i aprenen a escoltar els seus companys.

    Bon treball!

    Silvia Amor Sanchez

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Silvia!
      La veritat es que vaig escollir aquest conte pel fet que volia explicar als nens alguna cosa diferent. Bé, la veritat es que penso que potser un resum sencer cadascú no podria ser possible, però només escriure una petita frase (com per exemple: “hi havia una vegada dos pingüins” o “el cuidador els va ajudar a ser pares”) potser sí, però potser es massa difícil.

      Moltes gràcies per les teves paraules! M’han fet reflexionar i pensar en possibles errors.


      Anna Sánchez

      Elimina