dijous, 16 d’abril del 2015

El carter Joliu o unes cartes especials (Janet i Allan Ahlberg).


Marc Gómez Torroella






El carter Joliu o unes cartes especials (Janet i Allan Ahlberg)







Argument del conte

En Joliu és un carter encarregat de repartir unes cartes a uns personatges molt especials d’altres contes coneguts. Va seguint un recorregut (des del matí fins la nit) per tal que totes les cartes arribin a aquests personatges, el que fa que ens porti a conèixer noves històries que no coneixem d’ells, això sí, sempre es troba amb entrebancs que li dificulten l’entrega de les cartes. Aquestes cartes van dirigides a personatges com la Rínxols d’Or per demanar disculpes als tres óssos, una carta d’uns advocats adreçada al llop de part de la Caputxeta Vermella i els Tres Porquets i, fins i tot, hi ha una felicitació d’aniversari per la Rínxols d’Or, entre d’altres. Al final del conte tots celebren l’aniversari de la Rínxols d’Or.



Context de la activitat

L’activitat es durà a terme a una classe de cicle inicial de llengua catalana, concretament a una classe de segon de primària. L’activitat estarà dividida en dues sessions (1 hora cadascuna aproximadament) i el material utilitzat serà el conte, gomets, sobres de diferents tipus i fulls de colors.












Objectius (propis i del currículum)
 Currículum:
  • Desenvolupar la competència en la llengua catalana com a vehicle de comunicació parlada o escrita, per a la construcció dels coneixements, per al desenvolupament personal i l’expressió, i per a al seva participació en les creacions culturals.
  • Expressar-se oralment, adequant les formes i el contingut als diferents contextos i situacions comunicatives, i mostrant una actitud respectuosa i de col·laboració.
  • Produir textos de diferent tipologia i amb diferents suports, relacionats amb el context social i cultural, amb adequació, coherència, cohesió i correcció lingüística, adequada a l’edat.
 Propis:
  • Fomentar la lectura i l’escriptura.
  • Aprendre a comunicar-se a través de l’escriptura de cartes (perquè cada dia s’escriuen menys cartes).
  • Escoltar les aportacions i experiències que fan els companys sobre les cartes.
  • Conèixer una forma d’escriure diferent a la dels llibres que ells tenen a l’abast.























Continguts (propis i del currículum)
 Currículum
 DIMENSIÓ COMUNICATIVA
 Parlar i conversar
  • Interès per expressar-se oralment amb bona entonació i pronunciació.
  • Participació activa en interaccions amb el grup o mestre en qualsevol situació comunicativa de l’aula com són l’explicació de vivències personals o la discussió de problemes que sorgeixen dia a dia.
 Escoltar i comprendre
  • Comprensió de textos orals de diferents tipus, formats i mitjans, per obtenir informació i per aprendre.
  • Interès i respecte per les intervencions dels altres.
 Llegir i comprendre
  • Comprensió de les informacions més habituals de classe, de la vida quotidiana i dels textos vinculats a continguts curriculars en qualsevol dels formats possibles i de forma conjunta a partir dels textos, imatges o esquemes.
  • Ús d’estratègies lectores adequades en la lectura individual silenciosa o en veu alta amb el professorat.
  • Participació en activitats de lectura col·lectiva.
 Escriure
  • Composició de textos escrits, que poden tenir el suport d’imatges o esquemes, realitzats en diferents situacions.
 DIMENSIÓ LITERÀRIA
  • Interès  i participació activa en les activitats orientades al foment del gust per la lectura: lectura guiada; ús de l’audició, lectura i memorització de textos, poemes, cançons, refranys, dites i contes.
  • Comprensió a partir d’audicions i comentaris posteriors conjunts de literatura de tradició oral de tot tipus (rondalles, contes, cançons, dites).
 Propis
  • Descoberta de diferents formes d’escriure una carta.
  • Identificació dels diferents personatges que apareixen al conte.
















Metodologia

Primera sessió: La iniciarem dient que avui el carter ens ha portat un llibre nou a classe que parla sobre les cartes. En aquest moment els preguntarem si saben qui és el carter, si mai han rebut una carta, si n’han escrit alguna, si a casa els seus pares reben cartes, si coneixen els personatges que apareixen a la portada i contraportada del llibre, què els crida més l’atenció d’allò que veuen... I tot seguit, després de crear un espai de diàleg on tots poden explicar les seves experiències, llegirem el llibre en veu alta. Al llibre hi apareixen els sobres i les cartes, per tant, cada vegada que ens aturem amb un dels personatges que han rebut la carta, a més de llegir-la, tindrem una còpia de cada carta i cada sobre (ja que totes són diferents) que enganxarem a un mural que els ensenyarà que no tots escrivim igual, que hi ha diferents tipus de sobres,... En aquest cas, aprofitarem per preguntar-los-hi per què s’escriuen cartes, què ens expliquen o ens poden explicar les cartes, etc. Un cop finalitzada la lectura els demanarem que escriguin una petita carta a un dels personatges del conte i també la penjarem al mural, tot i que, abans de penjar les seves cartes al mural, parlaran entre ells sobre què han escrit, a qui va dirigida la carta i perquè l’han escrit a aquell personatge.

Segona sessió: Després d’haver llegit el llibre i coneixent una mica millor el món de les cartes, farem una bústia de cartró a l’aula on els alumnes hauran d’escriure una carta a algun dels seus companys. Tindrem fulls de colors, cartes decorades i gomets per tal de fer més atractiva l’activitat. Podran escriure noves cartes sempre que vulguin, ja que aprofitarem un racó de l’aula per tal que puguin seguir escrivint lliurement. Cada divendres, abans de marxar a casa, revisarem la bústia per repartir o llegir les cartes, segons el criteri de cada alumne. Hi haurà un encarregat a l’aula que repartirà les cartes i que anirà canviant cada setmana, així tots podran ser carters.












Criteris d’avaluació (propis i del currículum)

 Currículum
  • Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres.
  • Escriure textos de diferents tipologies i que responguin a diferents situacions (notícies, experiències, descripcions, textos imaginatius, entre altres) a partir de models o de creació pròpia, escrits a mà o amb eines informàtiques.
  •  Haver mecanitzat que abans d’escriure s’ha de pensar i, un cop escrit, s’ha de revisar. Aplicar-ho a tot tipus de textos.
  • Interès per aplicar els coneixements apresos a la lectura i a l’escriptura i per la bona presentació dels treballs.
  • Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat.
  • Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i apropar-se a altres cultures.
 Propis
  • Escriure cartes a qualsevol persona del seu entorn.
  • Saber comunicar-se a través de l’escriptura.
  • Identificar els personatges que apareixen al conte.
  • Ser capaç d’entendre perquè serveix enviar cartes a la era de les noves tecnologies.
  • Tenir interès per escriure més cartes.

4 comentaris:

  1. Hola Marc, primer de tot dir-te que he trobat molt interessant i divertit el llibre que has triat, i que als infants els hi cridarà molt l'atenció, perquè és una manera diferent de conèixer els contes tradicionals i els seus personatges.
    Pel que fa a l'activitat, m'ha agradat molt la metodologia que has proposat, ja que primerament connectes amb els seus coneixements previs preguntant que saben sobre el carter i les cartes, aspectes fonamentals per tal d'adaptar les activitats didàctiques als alumnes, i també generes un espai de debat i diàleg on poden explicar les seves experiències relacionades amb aquesta temàtica, fet que provoca que sentin que formant part del que es treballa a l'aula.
    La segona sessió també'he trobada molt interessant ja que treballés la creativitat dels alumnes, i potencies les relacions amb el seu grup d'igual, en el moment que s'han d'escriure cartes entre ells.
    També fomentes els rols a l'aula, ja que hi ha un responsable cada setmana de repartir les cartes, i per tant ser un carter, com el personatge del llibre.

    Molt bona activitat i molt bon llibre, i si pot ser m'agradaria llegir-lo!

    Judith Huertas Bernés

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies Judith. La veritat és que vaig tenir certs problemes per decidir-me però mira, al final ha sortit així i diria que prou bé. M'alegra que t'hagi agradat i m'ha agradat rebre el teu comentari. Per fer una mica de broma, al final m'has dit que és un molt bon llibre, en tot cas és un conte, com t'he dit per fer una mica de broma. No t'ho agafis malament perquè m'alegra que m'hagis comentat i que t'hagi agradat la meva activitat, com t'he dit no va ser fàcil perquè tenia altres coses en ment però aquest és el resultat final.

    Gràcies de nou pel teu comentari!

    ResponElimina
  3. Hola Marc, penso que has pensat una bona activitat per relacionar-se amb el grup d'iguals (aspecte molt important) perquè la segona part de la tasca on s'han d'escriure cartes a algun company fomenta aquest tema. Respecte això, penso que és un mica arriscat el fet de deixar als alumnes escriure una carta a qualsevol company i després cada divendres revisar entre tots la bústia, perquè no sé si ho hauràs tingut en compte però els nens en aquesta edat, per exemple, si han d'escriure una carta només pensaran en escriure-se-la al seu amic o amiga i, per tant, aquell alumne que és més tímid o li costa relacionar-se més amb els altres potser no rebrà cap carta, per tant, penso que seria millor pensar un mètode que doni opció a que tots els alumnes rebin almenys una carta. Per tot lo altre, molt bona activitat.

    ResponElimina
  4. Bon dia Marc, m'agrada molt la introducció i la contextualització que fas sobre el llibre i sobre què són els carters abans de llegir la lectura, crec que el fet que els alumnes dialoguin sobre aquests aspectes fa que a l'hora de llegir la lectura es sentin molt motivats. La segona part de l'activitat es relaciona molt bé amb el llibre i potencies molt la creativitat i originalitat dels alumnes. A més, sempre podran llegir i escriure cartes als seus companys en el racó de l'aula. Ben fet Marc!

    Sergi Vallverdú Martínez

    ResponElimina